onsdag 21. mars 2012

Uhuuglekjole

Uhuu! Jeg har laget en uglekjole. Og selvsagt er ugla ikledd yndlingsfargen min.
Jeg la opp nederst, uten å egentlig ha noen annen plan enn å lage en enkel, lett ullkjole.
Det eneste jeg var sikker på var at det måtte være ugler på kjolen, 
og som dere ser så kom de seg rimelig raskt på plass.
 
Oppskrift: En saling blanding. Uglene og skjørtet er selvkomponert.
Og den øverste delen er superinspirert av kvardagskjolen til Kathrine Gregersen (Nøstebarnboka). 
Størrelse: 2-3 år
Pinne: 2,5mm og 3,25mm
Garn: New Zealand Lammeuld fra Filcolana i fargen 110 (brun) og farge 311 (uglene).
Knapper: Kokosnøttskall.
Vekt totalt: 79 gram 

Sådan gjorde jeg: Jeg la opp 198 masker på pinne 2,5. Strikket 12 pinner fram og tilbake, før jeg skifta til pinne 3,25 og strikket rundt og rundt. Etter å ha laget 18 ugler i gult, felte jeg 2 masker i hver side på hver 10 pinne. Jeg felte 10 ganger til jeg hadde 158 masker på pinnen. Da arbeidet målte 37 cm felte jeg jevnt fordelt til 124 masker. Etter det regna jeg meg fram til en variant av toppen på Kvardagskjolen. Ribbestrikken strikket jeg på pinne 3.
Frister til gjentakelse? Ja, i grunnen. Men kanskje med en annen mønsterbord, og på et annet plagg?

Ugleborden har jeg tegna selv. Det ble totalt 18 repetisjoner av denne rapporten:  

11 kommentarer:

Siren sa...

Så stilig! Jenta mi elsker ugler, så denne må jeg huske på:) Takk for at du deler oppskrift:)

Innestemmen sa...

Knallfine ugler!

smilehull sa...

Knallfin kjole! Og fin og inspirerende blogg:) Her blir jeg værende!

Hanne sa...

Åhhh så fin :D Nydelig :D

Mamma Britas matblogg sa...

Kom tilfeldigvis innom bloggen din og her fant jeg så mye vakkert. Her skal jeg bli!

siwi sa...

Så flott den ble og i flotte farger, ugler er i vinden for tiden! Masse inspirasjon og hente her!

Bundingen sa...

Det var nå jeg skulle hatt ei lita jente å strikke kjole til. Denne var kjempefin! Så raus du er som deler oppskrifta. Ugla kan vel brukes på andre ting også, så takk skal du ha!

Ha ei fortsatt fin uke!

Blåbærlina sa...

Utrolig fin kjole og nydelig selvkomponerte ugler :O)
Fine farger!
Snill som deler oppskrift med oss!
Klem fra Nina

G-Anette sa...

Å, så flott den var! Nydelige retro-farger :)

Aleksandra above the Arctic Circle 69° 40' 33" N, 18° 55' 10" E sa...

utrolig fin kjole! :))

Frihet sa...

Kjempe flott kjole!!